وزن موثر لرزه ای چیست ؟ (به همراه نکات طراحی سازه)

وزن موثر لرزه ای

با سلام . ما در هنگام طراحی سازه با واژه ای روبرو میشویم به نام وزن موثر لرزه ای ! دقیقا این وزن چه است ؟

بطور خلاصه اگر بخواهیم برای شما بیان کنیم وزن موثر لرزه ای وزنی است که در هنگام زلزله موجود هست و ایجاد لنگر می کند .

این وزن بصورت احتمالاتی بدست آمده است . رابطه زیر وزن موثر لرزه ای می باشد .

براساس ویرایش چهارم از استاندارد 2800 بند 1-1-3-3 ،وزن موثر لرزه ای سازه شامل بار مرده، وزن تاسیسات ثابت و دیوارهای تقسیم کننده، همچنین درصدی از بار زنده تخفیف نیافته و بار برف بوده که به صورت زیر محاسبه می شود?

وزن موثر لرزه ای (W)= بار مرده + وزن تاسیسات ثابت و دیوارهای تقسیم کننده + درصدی از بار زنده و برف(جدول 1-3 در استاندارد 2800)

حال در محاسبات وزن لرزه ای باید به نکات زیر توجه کرد:

معمولا برای محاسبه وزن لرزه ای در بام، به دلیل احتمال کم حضور بار برف و بار زنده حداکثر، آنها را به طور همزمان در نظر نگرفته و مقدار ماکزیمم بار برف و بار زنده ملاک محاسبات قرار می گیرد. البته این فقط یک قضاوت مهندسی می باشد و در 2800 دقیقا بندش ذکر نشده.

از آنجایی که مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (ویرایش 1392) وزن ناشی از تیغه بندی های داخلی ساختمان در اکثر موارد به عنوان بار زنده در نظر گرفته می شود و در نتیجه عده ای ممکن است اشتباه کنند که تنها باید درصدی از آنها در محاسبات وزن لرزه ای استفاده شود. این در حالی است که با توجه به متن 2800، وزن تیغه بندی های داخل ساختمان حتما باید به طور کامل در محاسبات وارد شود و آنها را در محاسبات وزن لرزه ای جز بار زنده در نظر نمی گیریم.

مطابق ویرایش های مختلف مبحث 6، در بسیاری از موارد امکان کم کردن بار زنده برای طراحی وجود دارد اما در استاندارد 2800، در هنگام انجام محاسبات زلزله، از بار زنده کاهش نیافته استفاده می شود که این موضوع در جهت ضریب اطمینان است.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
Close this search box.